Virág és Gábor régi ismerősök, egy helyen kezdték pályafutásukat egy pénzügyi tanácsadó cégnél. Pár év elteltével az életpályájuk ugyan akkor más-más irányt vett – Virág gyerekeket vállalt, Gábor pedig saját vállalkozást indított –, azonban a félig kollegiális, félig baráti kapcsolat sosem szakadt meg köztük teljesen.
Gábor éppen új kolléganőt keresett a vállalkozásába, asszisztensi munkakörbe, amikor Virág úgy érezte, hogy ideje bölcsödébe adnia kisebbik gyermekét, és visszatérnie a munka világába. Kézenfekvő volt, hogy az ismeretségre és a jó néhány éves munkatársi kapcsolatra alapozva Gábor Virágot kérje fel asszisztensének. Pont egy hozzá hasonló tapasztalt, precíz kolléganőt képzelt el maga mellett.
A munkatársi viszony kezdetben nagyon jól, könnyeden és kötetlenül működött. A korábbi közös szakmai együttlét erős alapnak bizonyult egy új kezdethez. Egy idő után azonban kisebb, majd egyre nagyobb konfliktusok keletkeztek. Gyakoriak lettek a sértődések, a visszaszólások, mindkettőjük részéről. Elkezdték egymás társaságát is kerülni. A baráti hangulat sajnos feszült légkörré változott, és kialakult az az érzésük, hogy nem tudnak tovább egymással dolgozni.
Mivel szerették volna visszaállítani a jó kapcsolatot, és a munka hatékonyságát, mediátorhoz fordultak. Azt remélték, hogy a mediációval majd megértik, hogyan juthatott az egykori remek viszonyuk ilyen rossz vágányra, és hogy esetleg mégis tudnak jobb megoldást találni, mint a végleges „szakítás”.
A mediáció során feltárult, hogy mindkettőjük részéről megvan a kölcsönös tisztelet és elismerés.
-> Virág elismeri Gábort, mint a vállalkozás megalapítóját és vezetőjét, megérti a vállalkozás életben maradása miatt olykor megjelenő aggodalmait, és becsüli kitartását a kockázatvállalásban.
-> Gábor elismeri Virág szorgalmát, pontosságát és megbízhatóságát. Kedveli benne, hogy proaktív és nem riad meg az ismeretlentől sem; a feladatát nagy gonddal végzi el, és ha szükséges, alaposan utánajár bárminek.
A konfliktus ennek ellenére vált ilyen súlyossá.
A mediáció során az is feltárult, hogy ennek részben múltban gyökerező okai vannak. Még élénken élnek bennük a korábbi közös munkahelyi élmények, mint például egymás támogatása és vidítása a túlórák során, egymás bevédése a főnök előtt, az együtt-gondolkodásokból eredő kezdeti kudarcok, vagy a végül mégiscsak sikert eredményező újragondolások. Az ideális kép, amikor még egyenragúak voltak egy munkahelyen. Amikor még nem volt közöttük főnök-beosztott viszony…
A mediáció rávilágított, a konfliktus egyik forrása, hogy a mindennapokban nehezen tudják kezelni azt a tényt, hogy barátként mégis alá-fölé rendeltségi viszonyban vannak.
-> Gábor nagyon igyekszik jó vezető lenni, de nem főnökösködni, és Virágot, ha lehet, nem alkalmazottként, hanem partnerként kezelni. Foglalkoztatása is rugalmas időbeosztás szerint történik, de Virág ezzel mintha egyre inkább visszaélne.-> Virág nagyon szeretne megfelelni, Gábornak elsősorban jó alkalmazottja lenni. Maga is érzi, hogy ennél több is lehetne, hogy Gábor egyfajta partnerségre törekszik, de nem tudja, hogy ennek mik a feltételei, és nem látja a vállalkozás jövőképét sem. A rugalmas foglalkoztatásra szüksége van a kicsi gyerekei miatt, de ez azt is jelenti, hogy sokszor esténként, otthonról dolgozik, amit Gábor nem lát.
A mediáció során lépésről lépésre tisztázásra került a konfliktusuk minden részlete. Voltak olyan megfogalmazott gondolatok és érzések, amiket először hallottak egymástól. 2 ülést követően jutottak el a megállapodásba foglalt megoldáshoz 3 fő pillér mentén:
-> barátság – munkatársi viszony elhatárolása
-> munkahelyi és munkatársi szabályok pontosítása, definiálása
-> alkalmazotti viszony – partnerségi viszony feltételrendszerének felállítása, definiálása
A mediációs lehetőség egy remekül működő katalizátor volt a számukra.
Megindulhatott egy értő párbeszéd a fókuszált figyelem és a semleges környezet hatására. Nem voltak ott más kollégák, nem volt időnyomás, és nem vonta el a figyelmet valamelyik feladat. A mediátor, független harmadikként, közös gyűjtő témákba terelte az összes gondolatot, kiemelte és letisztította a lényeget, segített feldolgozni az érzelmeket, és irányt mutatott a megállapodás megfogalmazásában.
Adjon esélyt munkahelyi konfliktusos helyzete tisztázásának, keressen bizalommal:
Kakuszi Klára – Mediátor
E-mail: klara.kakuszi@gmail.com
Telefonszám: +36 30 304 3000 <